Livets händelser, Vigsel
Välkommen att vigas i någon av våra två kyrkor!
Vigseltider och bokning

Kontakt:

Bokning sker via församlingsexpeditionen

Telefontid: Mån-Tors 9-12

tel: 0301-443 60

Vigsel, Vigselgudstjänsten
Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten ska omfatta ert samtycke till äktenskapet, era ömsesidiga löften om livslång kärlek och trohet, tillkännagivande att äktenskapet har ingåtts och kyrkans förbön med välsignelse. Vigseln ska äga rum inför vittnen.

Mer om vigsel

För att kunna gifta sig i Svenska kyrkan – eller i Svenska kyrkans ordning – krävs att åtminstone den ena parten är medlem i Svenska kyrkan. Däremot krävs inte att någon av er är konfirmerad.
Att gifta sig i kyrkan kostar ingenting.
För att gifta sig i Svenska kyrkan krävs en präst och två vittnen, men ofta vill man kanske samla släkt och vänner för att glädjas tillsammans med dem. Då finns möjlighet att låna församlingshemmet till festen efteråt utan kostnad.

Hindersprövning

Innan vigseln måste ni ha lämnat in ansökan om hindersprövning.
Ansökan görs hos Skatteverket. Intyget ska lämnas till prästen vid vigselsamtalet.

Brudkrona, Björketorp.JPG
Vigsel, Låna brudkrona Hindås

Låna brudkrona

Församlingen har brudkrona att låna ut, om ni önskar det.