Enskild nattvard, Sockentyg.JPG
Enskild nattvard

Det finns möjlighet att fira en enklare nattvardsgudstjänst i hemmet. Man kan be prästen komma hem och fira nattvard, om man inte har möjlighet att delta i församlingens ordinarie högmässa på grund av att hälsa eller annat ger förhinder.

Denna tradition har gamla anor och kallas ibland sockenbud, dvs att någon i socknen kallar på prästen för att i sitt hem få fira gudstjänst, få förbön och få del av nattvardens gåvor.

Vid gudstjänsten i hemmet kan också anhöriga närvara och prästen har med sig vad som behövs för att duka ett altare i hemmet (bröd och vin, bägare och fat för brödet). Om det är möjligt kan man också tända ljus och duka med en vit duk.

​

Beroende på omständigheterna kan gudstjänsten firas mer eller mindre utförligt. Psalmsång, textläsning och en kort utläggning kan förekomma. Gudstjänsten kan också föregås av ett kort samtal och/eller enskild bön om förlåtelse.

Mattias Svenningsson, kyrkoherde
telefon: 0301- 443 63