Internationellt café Ebba Strömqvist HP_edited_edited.jpg

Flykting och integration

​

I Hindås finns en samordningsgrupp som började träffas under den stora flyktingströmmen 2015-2016. Samordningsgruppen består av representanter från:

• Röda korset Secondhand och Mötesplats i Hindås

• Bygdegårdsföreningen Hindås station

• Björketorps församling

• Hindås Bibliotek

• Ica Nära Hindås

För närvarande är samordningsgruppen för asyl- och flyktingfrågor vilande då det inte längre finns några boende i området.

Röda korset

Om du vill skänka hela och rena kläder till försäljning, så går det att bra att lämna till Röda Korsets secondhandbutik & mötesplats i Hindås centrum. Öppet tisdag 10-18, torsdag 10-18 och lördag 12-15.

Språkträning​​

• Det finns språkträning i Equmeniakyrkan i Mölnlycke.

• Röda korset anordnar språkcafé på biblioteket i Mölnlycke.

Information och kontakt: Rolf Andréasson, e-post: rolfandreasson56@gmail.com

Samordning Hindås

5-kamp 3.JPG

Samordning Rävlanda

I Rävlanda finns en vilande samordningsgrupp sedan den stora flyktingströmmen tog slut och flyktingförläggningen vid gamla sanatoriet stängde.

Gruppen består av representanter från:

• Hällingsjö Rödakorskrets

• Equmeniakyrkan i Rävlanda

• Björketorps församling

​

I nuläget finns ingen flyktingförläggning i Rävlanda, men vi vill ha en beredskap för att det kan komma att ske.
Vi tänker att det i så fall kommer att behövas en social mötesplats. Då kommer det också behövas volontärer som är med och skapar en god miljö.

Röda Korset

Språkträning

• ​Det finns språkträning i Equmeniakyrkan i Mölnlycke.

• Röda korset anordnar språkcafé på biblioteket i Mölnlycke.

Information och kontakt: Rolf Andréasson, e-post: rolfandreasson56@gmail.com

​

Kontaktperson för samordningsgruppen i Rävlanda:
E-post: maria.berggren@svenskakyrkan.se